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- 5 06 2002 - 19:51 - katatonik

The Matrix and Buddhism

Articles about connections of some sort between the film “Matrix” (dir. Andy/Larry Wachowsky, 1999) and Buddhist teachings abund, though most of them merely point out that such connections, in terms of dialogue lines, certain motives (the spoon! the spoon!) or even casting (after all, Keanu Reeves also played Siddhartha in Bertolucci’s “Little Buddha”), exist. Amongst the motives and themes most commonly lined out there also features the Buddhist teaching of emptiness, the notion that the world as experienced is devoid of inherent existence.
But most of the texts I’ve seen stop there and do not actually examine what role these themes play in the visual and dramatic organization of the film itself, nor how representational conventions of filmmaking interact or conflict with them. This I find disappointing.
The best text I’ve found on the subject so far is a hardcore academic article by James L. Ford, “Buddhism, Christianity, and The Matrix: The Dialectic of Myth-Making in Contemporary Cinema”. One could – and perhaps should – go much further than Ford in specifying the sort of Buddhist teachings that can really be linked to the Matrix, and to outline them more specifically in their historical timeline. After all, there’s plenty of interpretation of the emtpiness teaching mentioned above, and plenty of disagreement within Buddhist philosophy about its implications and exegesis.
But what struck me most in Ford’s article is this:

“So while on an abstract level, The Matrix indeed evokes many “religious” parallels to Christianity, Buddhism, and other mythological traditions, it also integrates arguably contradictory values of violence and male dominance for commercial (or other) ends. Might we say it reifies some of the “social matrices” it allegedly purports to undermine?”

This is a line of thought I believe worthy of being pushed further.


danke für den ford-link!
die weltreligiösen anspielungen, botschaften und heilsversprechen des films interessieren mich eher peripher; dafür die (auch in meinen augen) vorhandenen gesellschaftsbildbestätigenden werte, die er vermittelt, doppelt. diese gewisse scheinheiligkeit - dass der film etwas zu sein vorgibt, was er nicht ist (nämlich subversion) - ist nicht zufällig: auch die konstruktivistischen elemente sind im endeffekt nur fassade für einen tiefgreifenden realismus.

ein weiteres mal hast du recht: der erste text bzw. vortrag hält bei weitem nicht, was er vom titel her verspricht.

schönes wochenende!

schaedelweh (Jun 7, 16:54) #


bitte, gern geschehen. die religiösen konnotationen finde ich soziokulturell interessant, aber am film gibt es natürlich anderes, das zentraler ist. ich kann mich an den film nicht mehr so detailliert erinnern, mein filmgedächtnis ist recht schwach ausgeprägt, aber vielleicht fügt auch er sich in die kette jener merkwürdigen kulturellen und politischen produkte ein, die illusionismus, die vordergründigkeit der erfahrenen realität und das attraktionspotenzial von hinterwelt-thesen letztlich mit, wie du sagst, "gesellschaftsbildbestätigung" verbindet. - gleichfalls schönes wochenende!

katatonik (Jun 7, 17:38) #

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